Vakantie Macedonië 2015 – Deel 1

Van 25 juli t/m 1 augustus was ik samen met Stef op vakantie naar Macedonië. Hoe kwamen wij erop om naar Macedonië te gaan? We wilden een last minute boeken en vanwege het gedoe met Griekenland waren alle andere last minutes veel duurder dan andere jaren. We wilden maximaal €500 uitgeven aan de reis, maar daar was bijna niets voor te krijgen. Na een paar uur zoeken waren we er nog niet uit en we besloten om naar het reisbureau te gaan. Toen we daar aankwamen kregen we hetzelfde te horen als we vonden op internet en dat alles boven de €600 was. Voor onder de €500 kwamen we bij Macedonië terecht. Voor €400 hadden we een mooi hotel én een vlucht met transfer. Het hotel ligt aan een meer en heeft een zwembad en wij vonden het er wel goed uitzien.

Zaterdag 25 juli was het zo ver. We gingen het vliegtuig in na een stormachtig ritje op de snelweg. Het was namelijk de dag dat de zomerstorm was in Nederland. We waren precies op tijd in het vliegtuig, maar we mochten nog niet weg. Er was namelijk maar 1 start én landingsbaan open, dus het duurde wel even voordat wij aan de beurt waren. We hebben uiteindelijk 2,5 uur vertraging gehad.
Foto 25-07-15 13 35 27

Foto 25-07-15 15 29 12

Rond 19:00 landden we op het vliegveld van Ohrid en werden we met de bus naar ons hotel in Struga gebracht.DSC_0703 Foto 25-07-15 19 33 40

Foto 25-07-15 19 38 54

Toen we in het hotel kwamen, was het al donker en wisten we niet zo goed hoe de omgeving eruit zag. Toen we de volgende ochtend wakker werden, zagen we dit:DSC_0732

Die ochtend besloten we aan het zwembad te gaan liggen.Foto 26-07-15 12 14 07

Daarna gingen we lunchen in Struga aan de Drim rivier:DSC_0733 DSC_0734

We aten deze lunch voor 100 Denar (Denar = Macedonische munteenheid. 100 Denar = €1,60). Het was niet alleen goedkoop, maar ook super lekker! Drankjes kostten ook helemaal niet veel, namelijk zo’n 60 tot 100 Denar en dat is dus tussen de €1,- en €1,50.Foto 26-07-15 13 23 25

Deze zwaan zwom de hele dag op en neer langs de restaurantjes aan de Drim. Zo ving hij af en toe wat brood.Foto 26-07-15 13 25 34

De volgende dag gingen we met de bus naar Ohrid. Een busritje kost 40 Denar. De bus komt ongeveer om het kwartier, maar net zo ideaal als in Nederland is het niet, haha. Het is echt een klein busje en was op een gegeven moment helemaal vol. Zodra je bij de bushalte staat komen er meteen een paar taxichauffeurs vragen of ze je kunnen brengen, maar op de heenweg wilden we per se met de bus. Bij de bushalte kwamen we een ander stel tegen en daarmee zijn we de hele dag in Ohrid geweest.

Dit is de haven van Ohrid.DSC_0737

Winkelstraat van Ohrid.DSC_0740

Zo liepen de meeste weggetjes in Ohrid.DSC_0741

Deze auto stond hier en ik vond het een heel mooi plaatje. Er groeiden gewoon planten door de auto heen, haha.DSC_0749

DSC_0742 DSC_0757

Als je in Ohrid bij de haven loopt dan wordt je ook meteen aangesproken door allerlei kapiteintjes. Ze willen graag dat je met hun een boottochtje maakt langs de kust van Ohrid. Ze laten je dan het kerkje St. Jovan zien en een stukje van het nationaal park. Wij kwamen een man tegen die een beetje Nederlands kon en toen hebben we met z’n 4en een boottochtje gemaakt van een klein uurtje voor €8 p.p.DSC_0781

In het bootje.DSC_0857

Hier zie je het oude deel van Ohrid met op de rots het kerkje.DSC_0782 DSC_0846

Hier stond ook nog een klein kapelletje ergens tussen de rotsen.DSC_0852

En allemaal meeuwen die vaker op deze boot zaten, haha.DSC_0866

Hier zie je een klein vissersdorpje.DSC_0867

Na het boottochtje zijn we zelf naar het Fort en het kerkje gaan lopen. Daar kwamen we een vijgenboom tegen.DSC_0874

Uitzicht over het meer.DSC_0876

Nog een kerkje. Ohrid telt 365 kerken. Voor elke dag één, haha.DSC_0878 DSC_0884

Ze hebben er ook een amfi theater.DSC_0886 DSC_0892 DSC_0895

De Macedonische vlag op het Fort.DSC_0904

Wij tegenover het Fort met het meer op de achtergrond.DSC_0900 DSC_0902

Hier waren ze een universiteit aan het herbouwen.DSC_0915 DSC_0916 DSC_0921

En nu dichtbij St. Jovan.DSC_0922 DSC_0932 DSC_0940 DSC_0941 DSC_0946

Het zijn erg veel foto’s, dus ik heb besloten om nog een deel 2 up te loaden. Maandag komt deel 2, dus stay tuned!