Mijn opleiding: Life Sciences

Welke opleiding doe je? Vragen sommigen me wel eens. Mijn antwoord luidt dan: Life Sciences. 9 van de 10 keer trekken mensen dan een raar gezicht van: wat moet ik me hier nou weer bij voorstellen? Eerst heette het: Biologie en medisch laboratoriumonderzoek. Hier kun je je misschien al wat meer bij voorstellen 🙂

Al een hele tijd wil ik iets schrijven over mijn opleiding, maar het kwam er steeds niet van.

In 2011, 3 jaar geleden, begon ik met deze studie. Deze opleiding doe ik aan de Hogeschool Utrecht. Ook was ik in Breda naar een meestudeerdag en een meeloopdag geweest, maar na de open dag van de HU was het snel beslist. In Utrecht heb je namelijk 3 afstudeerrichtingen: Microbiologie, Moleculaire biologie en Zoölogie. Die laatste richting sprak me heel erg aan, want ik wilde altijd dierenarts worden en dit is ook met dieren. Dus ik had me meteen ingeschreven en na de zomer aan de opleiding begonnen. Het eerste semester is samen met de opleiding chemie. Chemie en Life Sciences hebben veel raakvlakken, dus het is handig om van beide de basis te hebben. Je krijgt in dat semester zowel Life Sciences als chemie vakken en vaardigheden. Deze zijn erg leuk om te doen. In het 2e semester begin je dan met de opleiding die je gekozen hebt. Heb je je ingeschreven voor Life Sciences en Chemie lijkt je leuker? Dan kun je ook nog switchen. Andersom natuurlijk ook! In het 2e semester krijg je dus verschillende Life Sciences vakken die voor alle 3 de richtingen basis zijn. In het 3e jaar krijg je het 1e semester moleculaire vakken en in het 2e semester microbiologie en zoölogie vakken. Zowel theorie als vaardigheden. In de laatste paar weken van het 2e jaar moet je kiezen tussen microbiologie, moleculaire biologie en zoölogie. Toen ik me inschreef was ik al van plan om zoölogie te gaan doen en daar ben ik niet vanaf gestapt. In het 3e jaar begon ik dus met zoölogie. De practica waren erg leuk en de theorie vakken waren heel erg zwaar. Zo haalde ik mijn 1e 2 tentamens niet. Hierdoor moest ik alle tentamens van het 2e deel van het 1e semester halen, wilde ik in het 2e semester op stage mogen. Dit was helaas niet gelukt, dus bleef ik nog even op school.
In mijn 4e jaar, dit schooljaar, ben ik begonnen met een keuzeblok (halve minor) en toen mocht ik in november wel op stage. Na deze stage heb ik nog een afstudeerstage van 7,5 maand en daar begin ik in september volgend jaar pas mee. Ik moet nog een paar vakken inhalen.

Wat voor soort vakken krijg je?
In de eerste 2 jaar leer je vooral de basis vakken. Het zijn veel vakken die je bij biologie op de middelbare school al hebt gehad, maar dan veel uitgebreider. Zo krijg je een halfjaar lang een vak over immunologie, dus over hoe je immuunsysteem precies in detail werkt. Ook leer je over het bloed dat door je lichaam stroomt. Over de genetische achtergrond met fenotype en genotype. Zo leer je ook veel over hoe cellen communiceren. Zo krijg je ook 4 humane fysiologie vakken en die o.a. gaan over het zenuwstelsel en het cardiovasculair systeem, maar ook over ademhalen en spijsvertering. Als je je afstudeerrichting hebt gekozen, dan krijg je daarin nog specifiekere vakken. Zo kreeg ik bijvoorbeeld een neurobiologie vak waarin het zenuwstelsel vak nog verder wordt uitgebreid. Ook kreeg ik een vak over de gehele anatomie en ontwikkeling van verschillende dieren. Daarnaast is bij zoölogie ook een vak heel erg belangrijk, namelijk proefdierkunde! Dit vak moet je gevolgd hebben om je artikel 12 te kunnen halen.

Maar wat is zoölogie nu eigenlijk?
Het is wetenschappelijk onderzoek doen met proefdieren. Hier wil ik jullie nog meer over vertellen, dus hier komt morgen een artikel over online.

Ik vind deze richting erg leuk, want je bent de hele tijd met dieren en aanraking en ik hou van dieren! Mensen die niet van dieren houden, moeten dit echt niet gaan doen.
De microbiologie richting spreekt me niet zo aan, omdat je dan vooral bezig bent met het uitzoeken van welke bacterie een bepaalde patiënt heeft. Het is wel leuk voor een paar keer om dat uit te zoeken, maar voor een langere tijd lijkt me dat niet zo leuk. Moleculaire biologie is meer met DNA onderzoeken. Je gooit dan allerlei verschillende vloeistoffen bij elkaar die dan iets doen, maar ik kan het me wel voorstellen wat er dan gebeurt.. Maar ik kan het niet echt zien. In een dier kun je echt zien wat er aan verandert enzo, maar in een epje met vloeistoffen kun je dat niet echt zien.
Natuurlijk komt er bij de zoölogie richting ook wel wat moleculair werk kijken.

Artikel 12
Als je bent afgestudeerd met de richting zoölogie dan heb je ook je artikel 12 certificaat. Dit betekent dat je met dieren mag werken. Als je moleculair afgestudeerd bent en dan later toch in aanraking komt met dieren, dan moet je je artikel 12 nog gaan halen. Het is dus makkelijker om je artikel 12 al op school te halen. Als je zoölogie bent afgestudeerd dan mag je ook moleculair werk gaan doen.

577482_400525969994260_449632151_n
Uranymus
Op het ILC (instituut for Life Sciences and Chemistry), mijn school, zit ook een studie/studentenvereniging. Namelijk, Uranymus! Dit is een erg gezellige vereniging en organiseert leuke activiteiten door het hele jaar heen. Ook zijn er steeds meer schoolgerelateerde activiteiten, zoals excursies en lezingen, maar ook wordt er bijles gegeven. De vereniging organiseert elk jaar introkamp voor de eerstejaars. Hier ben ik ook al 3x mee geweest als fotograaf om elk moment vast te leggen! Om mee te mogen als mentor moet je mee op mentorkamp. De kampen zijn altijd heel erg gezellig! We gaan naar een boerderij in zuid limburg en zetten daar de hele boel op z’n kop, haha! Ook is er elk blok een feest in Utrecht aan de oudegracht. Deze feesten zijn ook erg leuk! De vereniging heeft een aantal commissies, zoals de Feestcom die de feesten organiseert en de Policom die de poli verzorgd. De poli is de huiskamer van de vereniging en bevindt zich onderin het schoolgebouw. Daar kun je elke dag terecht voor een kopje koffie of thee en na 16:00 voor een biertje. Heb je trek? Dan hebben ze ook tosti’s of snoep en chips voor je! Alles voor een zeer kleine fijne prijs.

Wat wordt je nou als je klaar bent met deze opleiding?
Dan wordt je analist op een lab. Je werkt dan mee aan een wetenschappelijk onderzoek en als zoölogisch analist voer je de dierkundige experimenten uit. Zo’n wetenschappelijk onderzoek is bijvoorbeeld het zoeken naar een middel tegen kanker of een andere ziekte die veel voorkomt in Nederland of Europa. Ook worden er onderzoeken gedaan om het menselijk lichaam of bepaalde dieren beter te kunnen begrijpen.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd :)!
Als er nog vragen zijn of als je ook gaat beginnen met deze opleiding, dan hoor ik het graag!

Stay tuned voor morgen, dan leg ik alles uit over de proefdieren!
xx Eline

Geef een reactie

