Rome

Deze vakantie ben ik 8 dagen naar Mallorca geweest met Stef en 4 dagen naar Rome met m’n vader en broertje.
We gingen naar Rome van 24 tm 27 juli en vlogen vanuit Düsseldorf.

Voor ons maakt het niet uit of je naar Schiphol of naar Düsseldorf rijdt qua afstand. Vanuit Weert, waar mijn vader woont, was het zelfs minder dan een uur rijden naar Dusseldorf en dat haal je naar Schiphol niet, haha.

Op de middelbare school heb ik Grieks en Latijn gehad, dus ik vond het wel leuk om al die dingen die je bij Latijn leert qua cultuur eens in het echt te zien. Zo hebben we allemaal teksten vertaald over het Circus Maximus en over Herakles (Hercules) en natuurlijk over het Colosseum en het forum Romanum. Ook heb ik natuurlijk veel van Rome op tv gezien in films etc. zoals de trevi fontein

Maargoed, genoeg gepraat.. Op naar de foto’s

Dag 1.
We moesten om half 5 al vertrekken met de auto en vlogen om 8:30.

IMG_3299IMG_3305IMG_3309Rond 11 uur kwamen we aan op het vliegveld van Rome Fiumincino dat nog een halfuur rijden van de binnenstad af ligt. We waren van plan om met de trein te gaan, maar een man sprak ons aan die ons wel met de taxi voor het hotel af wilde zetten en daar trapte papa natuurlijk in. Dit was eigenlijk ook wel fijner dan met je koffer sjouwen naar en vanaf de trein.
Om 12 uur kwamen we aan in het hotel en we konden gelukkig meteen inchecken. Na we onze spullen hadden afgedropt op de hotelkamer zijn we meteen Rome in gegaan. Het hotel was het dichtst bij het Colosseum van de bezienswaardigheden, dus daar gingen we het eerst naar toe. Voor we daarheen gingen, gingen we eerst nog wat eten. Dit was een hamburger bij een Ierse pub, haha. DSC_0830

Bij het Colosseum aangekomen, moesten we lang wachten tot we kaartjes konden kopen. In Rome staan bij al de bezienswaardigheden mensen die je vanalles aan willen smeren. Kaartjes om de ‘line’ te ‘skippen’ en in het Colosseum had je ook een toer die door de etage ging waar de gevangenen en wilde dieren hebben gezeten in het Colosseum. Voor die tours vroegen ze natuurlijk veel te veel geld en die hebben we dan ook maar overgeslagen. In het Colosseum aangekomen bleek die tour maar een kwart va het geld te kosten dan zij vroegen, maar deze tour was al volgeboekt t/m eind augustus dus die konden we alsnog niet doen. Er mogen maar 100 mensen per dag o.i.d. die tour doen, maar dat wisten wij niet van tevoren.
We hebben een tour gedaan in het engels met zo’n apparaatje en we hebben zelf ‘vrij’ in het Colosseum gelopen.

Het Colosseum was kleiner dan ik had verwacht en het is eigenlijk een grote ruïne. Vroeger heeft het er heel mooi uit moeten zien. Heel het gebouw was bekleed met marmer en had dus mooi wit moeten zijn.
De vrouwen, kinderen, mannen en slaven hadden een eigen etage waar ze moesten zitten om te kijken naar de evenementen die gehouden werden in het Colosseum. De mensen moesten ook een kaartje halen en daarop stond bij welke boog ze naar binnen moesten. Er stonden vroeger nummers boven de bogen, want die kon ik nu niet meer zien. Zoals je ziet heb ik wel wat opgestoken bij de tour ;).

Na het Colosseum zijn we weer verder gaan lopen (we hebben heel erg veel gelopen). Toen hebben we ongeveer heel Rome gezien. We zijn langs het Pantheon geweest, de Trevi fontein en een heleboel kerkjes. Ik wild eigenlijk ook wel winkels zien, maar had er nog geen gezien die dag. De volgende dag wilde ik dus wel naar een paar winkeltjes om te shoppen.

Jeej ik had op Mallorca ook al naar zo’n trui gezocht, maar die kon ik niet vinden :(. In Rome hadden ze hem wel! 🙂IMG_3334

Natuurlijk gingen we pizza eten! Ik had pizza tonno.IMG_3336IMG_3337

En als toetje natuurlijk tiramisu!IMG_3338

Dag 2
We stonden vroeg op om te ontbijten en gingen naar het Vaticaan museum. Daar aangekomen stond een erg lange rij en er stonden weer allemaal mensen op de route naar het museum die je probeerden om ‘betere’ kaartjes aan te smeren. We troffen een man die wel geloofwaardig overkwam en niet zoveel vroeg dan de rest. De rij zou volgens deze mensen zo’ n 2 uur duren en als we naar de rij keken geloofden we dat wel. Deze man wilde ons een hele tour aansmeren, maar daar hadden we geen zin in. Het Vaticaan museum is enorm en als je dan ook nog overal stil moet staan met een gids dan wordt het heel erg lang. We besloten om alleen Skip the Line te nemen en zo hoefden we geen 2 uur te wachten midden in de hete zon. Na dik een uur waren we binnen en we betwijfelden of dit wel zoveel sneller was, maar we hadden geen hele tijd in de warme zon hoeven wachten.
We moesten door detectie poortjes en je spullen moesten op zo’n band net als bij de douane op het vliegveld. Eenmaal in het museum konden we allerlei kanten op. Het is echt een enorm doolhof en er zijn super veel kamers. Hier hebben we een paar uur rondgelopen en toen vonden we het wel weer genoeg. Daarna zijn we naar de Sint Pieter gegaan. Dat is een hele grote mooie kerk. Op het plein bij de Sint Pieter spreekt de paus altijd met pasen en dan staat heel dat plein vol. Dat is gewoon onvoorstelbaar.
Na deze lange culturele dag zijn we ook nog de winkelstraat tegengekomen! Toen kon ik even lekker shoppen.

DSC_0981 DSC_0984 DSC_0985 DSC_0987 DSC_0989 DSC_0993 DSC_1002 DSC_0012 DSC_0017 DSC_0024 DSC_0027 DSC_0029 DSC_0030 DSC_0034 DSC_0047

Sint Pieter selfieIMG_3347

Een iPhone 5C hoesje! Die moest ik hebben 🙂IMG_3351

Toen we verder liepen kwamen we deze gladiator tegen. Ik moest allerlei poses doen en hij deed het super leuk, haha. DSC_0052 DSC_0053 DSC_0054 DSC_0055

Daarna moest papa van hem ook op de foto haha.DSC_0057 DSC_0060 DSC_0063

Nieuwe pet!DSC_0067 DSC_0069 DSC_0070

Bij de spaanse trappen:DSC_0085 DSC_0087 DSC_0094

En deze zuilen stonden op elke hoek van de weg ongeveer, haha.DSC_0098

IMG_3352Ik had eigenlijk wel zin in pasta carbonara, omdat we die dag ervoor ook al pizza hadden gegeten. Hier hadden ze pizza carbonara! Dus dat moest ik even proberen. Het was echt super lekker!

Pantheon selfieIMG_3370

Shoppings:IMG_3380IMG_3381

Dag 3
Zaterdag gingen we met een tourbus heel Rome rond. Het was een hop on hop off bus en had haltes op alle plekken waar de bezienswaardigheden waren. Zo kon je uitstappen waar je wilde en ook weer instappen. Je kreeg oortjes en je kon je eigen taal kiezen. Er werd telkens wat verteld over waar je langs reed. We hebben eerst een rondje gereden zodat we alles gezien hadden en daarna zijn we uitgestapt waar we wilden kijken.

DSC_0101 DSC_0102 DSC_0107 DSC_0114 DSC_0115 DSC_0138 DSC_0139

Hier zagen we een bruidspaar de trappen op lopen. Helaas moest de bus blijven wachten, dus kon geen foto van dichterbij maken. Deze trappen naar de kerk zijn er om ongenodigde gasten buiten te houden, want je gaat niet voor je lol zoveel treden omhoog.DSC_0142 DSC_0148 DSC_0163 DSC_0194 DSC_0219 DSC_0223 DSC_0234

Op een gegeven moment begon het te regenen. Wij zaten boven in de bus en dan helemaal vooraan. Als je op de grond ging zitten dan zat je droog, hihi.DSC_0269 DSC_0270 DSC_0278 DSC_0287 DSC_0291 DSC_0293 DSC_0308

IMG_3391IMG_3392Deze ring vond ik echt super gaaf! Ik heb ze nu ook zelf ‘nagemaakt’. Deze ring heeft me geïnspireerd 🙂

IMG_3393Deze pasta was echt super lekker!!

IMG_3394IMG_3395En de tiramisu ook!

IMG_3396 DSC_0363 DSC_0366

Frozen Yoghurt! Je kon zoveel scheppen wat je wilde. De prijs van je ijsje berekenen ze qua gewicht.DSC_0368 DSC_0369 DSC_0370

Yum!DSC_0371 DSC_0378

Dag 4
De laatste dag alweer. We hadden eigenlijk alles al gezien, behalve het Forum Romanum.

Overal verkochten ze ijswater voor €1 en deze man had zelfs een soort kraampje gecreëerd bij de rij van het Forum Romanum. Deze rij was overigens niet zo lang als de andere rijen die we hebben gezien.DSC_0383 DSC_0384 DSC_0386 DSC_0387 DSC_0396 DSC_0397 DSC_0402 DSC_0410 DSC_0411 DSC_0433

Dit beeld stond buiten het Forum Romanum en dat beeld is gróót!DSC_0444 DSC_0446 DSC_0447

Haha Vincent deed hem na, maar dan van deze tijd.DSC_0449

DSC_0452 DSC_0454

Zo’n tekening met naam heb ik een laten maken op Mallorca, maar deze waren veel groter. DSC_0458

We aten als lunch pizza!

We gingen ook nog even naar het Hard Rock café voor een shirt.

IMG_3425IMG_3427En een armbandje 🙂

Laatste italiaanse ijsje 😦IMG_3429

En nog een Guiness

Daarna zijn we weer naar het hotel gegaan en moesten we alweer naar het vliegveld.IMG_3433

Daar aten we deze hamburgers! Yum!IMG_3437

Minion mee in het vliegtuig 🙂

Rome is echt een mooie stad en ik wil zeker nog een keer terug. Ik heb de Trevi Fontein alleen maar in de steigers gezien en er niet eens een muntje in gegooid, maar alsnog ga ik een keer terug zonder dat gedaan te hebben 😉

Ik hoop dat ik jullie niet teveel heb verveeld met mijn vele foto’s, hihi.

Tot de volgende keer!
xx Eline

Een gedachte over “Rome

1. Petra

Leuk om al die mooie foto’s van Rome te zien. Ben er 23 jaar geleden geweest en het is inderdaad een hele mooie stad waar ook ik nog wel eens een keertje terug heen wil.